Followers

Tuesday, July 16, 2013

:::Cinta Dunia dan Kebodohan:::

"Ketahuilah bahawa sebab berangan hal yang jauh ada dua: Pertama Cinta Dunia dan Kedua Kebodohan".


Speechless when the first time i saw that quotes. Yes, i managed to get ripped that first daydream. Not to say that i am free of cinta dunia, but I have no interest in this world anymore. If material that hunt every mankind, let it be. But not me. But I still can't run from the second daydream. "kebodohan" yes i'm stupid because I know many things but still pretend that i dont know everything. Not to say that i am lokek ilmu or something like that. But to fulfill my self interest especially my will, I keep telling myself that what i've done is legal and pretend that Allah will forgive me.. Innalillahi wainna ilaihi rojiun.


Ya sesungguhnya aku berasa jiwa ini sudah mati, aku tetap menyogok hati dengan mengatakan bahawa Allah akan memaafkan aku dan aku tetap melakukan dosa demi dosa. Dan aku masih tidak tahu sampai bila aku akan melakukan perkara yang berdosa dan terus mengatakan tidak mengapa kepada diriku.

Nabi S.A.W bersabda "dunia itu terkutuk, terkutuk semua isinya kecuali zikir kepada Allah dan yang menguatkannya, atau orang alim atau yang belajar"

Aku juga pernah terbaca bahwa nabi telah bersabda ketika melihat bangkai kambing, "sesungguhnya bangkai kambing itu lebih mulia dari dunia dan seluruh isinya."


Astaghfirullah al'azim. Aku sebetulnya tidak pasti untuk apa aku melakukan itu dan ini, dan setelah berbuat maka barulah aku menyedari dosa yang aku lakukan. Aku juga selalu kebingungan, di saat hati ini merintih dan bermohon kepada Allah, namun air mata ini amat sukar untuk keluar. aku pernah terbaca quotes dari seorang alim ulama yang menyatakan seperti demikian: "tiada kelebihan dan keberkatan bagi mata yang tidak mampu mengeluarkan air mata kerana takutkan Allah S.W.T."


dimanakah tempatku ini jika bertemu-Mu ya Allah,


Andai tidak ada tempat lagi menurutMu bagiku di syurga,
Aku masih berharap agar Engkau meredhaiku,
Andai dosaku ini meliputi langit dan bumi,
Aku masih berharap limpah kasih sayangMu mampu menghapuskan dosaku sekalipun aku berasa tidak layak untuk diampunkan,
Andai neraka sudah ditetapkan untukku,
Sesungguhnya aku masih berharap bahawa rahmat dan kasih sayangMu mampu menghindarkan daku dari api neraka.

Ya Allah ampunilah dosa hambamu ini,
Hai Dzat yang membolak-balikkan hati,
Hai Tuhan yang menguasai hari pembalasan,
Tetapkanlah hatiku untuk memegang agamaMu,
Kuatkanlah jiwaku agar tetap ditalimu,
Kuatkanlah semangatku menentang nafsuku,
dan kirimkanlah aku DaripadaMu pembantu.


Allah........ HambaMu ini sepertinya tidak layak untuk berdampingan dengan kekasihMu.. berilah hambaMu ini petunjuk dan keberkatan di dunia dan akhirat ya Allah. Sempena di bulan ramadhan yang berkat ini, ampunkanlah dosa-dosaku, dosa kedua ibu bapaku dan juga dosa seluruh umat islam di seluruh pelusuk dunia samada yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia. Kasihilah kami ya Allah, sesungguhnya hanya Engkau tempat kami mengadu dan bergantung harap. Amin.. ya Rabbal Alamin.


"Ya Tuhan kami, Janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakan-lah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; Kerana sesungguhnya Engkau-lah Maha Pemberi (kurnia)" -Ali Imran:8

No comments: