Followers

Tuesday, December 13, 2011

Kad Pengenalan- ID Card..

2.11.2011..tarik yang takkan aku lupa, sampai bila-bila. aku sampai terminal lcct air asia pukul 2 petang, dari KL. Flight aku pukul 3.30 pm. maksudnya lambat lagi, so aku habiskan masa berlegar-legar di luar terminal sambil memerhati gerak manusia yang sibuk dengan urusan. rokok di tangan, barang tak banyak. lagipun aku stay kl seminggu lebih je.


pukul 2.30pm.. g check in manual. opss..luggage tak masuk lagi, ni yang malas nak beratur panjang-panjang nih. oh, i forget, my i.c.. (as the queue bacame near). I open my wallet and...BUMMMM!!!! i think someone had thrown some heavy thing straight to my head. as i turn around to see..no one, but me with the people infront and behind me still do they thing. ok maybe it's just my imagination. But the big thing is..WHERE IS MY ID CARD??? ok now i'm panic!!! woaaaaa..the clock is ticking and i don't have a time warp. And the clock is pointing on 2.45pm!!! oh man...im a dead meat!!!


desicions, decisions...i turn around with my stuff. open my bag and check. my jeans and everything. it's not there. so what am i supposed to do?? ok, now i don't have my ID. and that means i can't enter the bording room and i can't pass the security check and i can't check in..and now i AM PANIC!!!


3pm..call my sister and tell her about my funny little story. and she ask me to re-check, and i said it's no use because i already unpack and repack my thing about 30 times in ten minutes..it's my new records you know, unpack and repack for 30 times in ten minutes. since my sisters husband was a policeman, he ask me to do report to the police stations. luckily i managed to get letter from the police stations. and that means, i can pass the immigrations. but......


my luggage!!!! it's not heavy anyway..but the thing is..ada sesuatu dalam beg tuh, dan aku dah tak boleh check in utk masukkan bagasi ke ruang bagasi sebab masa dah lambat..so minah dekat kaunter bagasi tuh suruh aku terus masuk je..yela..jam dah pukul 3.25 pm dan flight aku tuh pukul 3.30 pm..memang terlambat la..aku ingatkan aku dah terlepas flight..


my sense and my expectations is right..after i scan my bag on the way to enter the boarding room.. the police was glared and smiling at me. and i said, oh gosh.. Pisau....bukan satu, bukan dua, dan bukan tiga..tapi 46 bilah!!!its belong to my mum..she ask me to..and, it's gone..they take all the knife..perfect!!

it's happen..who care..hoho..


itu cuma mukaddimah..let's get down to bussiness..

lepas solat maghrib. aku macam biasa lepak dekat beranda masjid. Aku macam biasa la, bawak bekal rokok. hembus, tarik, hembus..ntah bila nak berhenti aku pun tak tau..memang ada hajat nak berhenti, tapi belum masanya. sedang aku lepak tuh, aku ternampak budak perempuan duduk sebelah, anak siapa plak ni?

lepas 5 minit baru nampak kelibat seorang lelaki menghampiri budak perempuan tu, baru lepas habis solat maghrib kot.. "kenapa tak solat?" tanya lelaki tuh kepada budak perempuan yang rasa-rasa aku baru umur 8 tahun kot. maybe lelaki ni ayah budak tuh..


aku macam biasa cuma jadi pemerhati. "kalau tak solat tuh, bukan Islam namanya" ujar lelaki tu sambil merenung anaknya. "kalau orang yang mengaku Islam tapi tak mengerjakan solat itu namanya "Krislam". Kristian + Islam". lelaki tersebut membetulkan duduknya. "solat itu tiang agama wahai anakku,rukun islam yang kedua selepas mengucapkan dua kalimah syahadah. beza orang kafir dan Islam adalah mengerjakan solat. kamu mesti tahu itu". aku mendengar dengan penuh minat. lelaki itu menambah lagi. "nanti kalau hari kiamat dah tiba, dan bila semua orang dihimpunkan. kad pengenalan masuk syurga, tapi orangnya masuk neraka." aku tersenyum sumbing, ada betulnya kata lelaki ini.


firman Allah di dalam surah Az-Zariyaat yang bermaksud, "tidaklah Aku menciptakan manusia dan jin melainkan untuk menyembah dan beribadah kepadaKu".. nah, sudah jelas telah disebutkan di dalam ayat itu. masyarakat Islam di Malaysia ini semuanya mempunyai kad pengenalan yang bertulis Warganegara Islam..termasuk aku sendiri lah. tapi ramai yang berperangai "krislam" sebabnya? jawab sendiri la beb..huhu nanti di akhirat, kad pengenalan masuk syurga, tapi pemegang kad pengenalan itu masuk neraka.


Rasulullah bersabda, semua umatku masuk syurga kecuali orang yang menolaknya. mendengar sabda tersebut para sahabat bertanya: "siapa orang yang menolak itu ya Rasulullah?" lalu jawab Rasulullah: "orang yang menentang ( perintah dan larangan)ku adalah orang yang menolak syurga. (HR Bukhari).

so itu sahaja cerita aku untuk kali ni..time to sleep..otak serabu nak cari kerja.wei, siapa2 yang ada info pasal kerja or jawatan kosong, tolong inform aku.. aku ni budak hubungan antarabangsa.. leadership, management, high commitment in individual or in team..so jangan segan-segan bgtau aku k..

No comments: