Followers

Saturday, October 3, 2009

malaysia dulu dan kini..



dulu aku ingat dalam tahun2 2005 ada satu cadangan untuk mengubah lagu negaraku..kalo ndak silap disiarkan di tv3.. diorg macam kira buat kajian la..tapi ramai rakyat malaysia yang menolak saranan tersebut kerana kononnya lagu negaraku tu adalah nostalgia..

kalo dulu diorg tak mati2 pertahankan lagu tu, sekarang ni xkan berlaku perbalahan antara malaysia indonesia.. sehingga negara kita digelar malingsia..sapa yang xgeram kalo suda dicakap begitu..

orang indonesia cakap kita curi lagu diorg sampai siap bawa bambu mau bunuh rakyat malaysia.. yang diorg sibuk2 mau bunuh rakyat malaysia di sana buat apa..kitorg ok je kat sini..nasib baik najib ni berfikir secara rasional, rakyat indon pun ramai disini jugak..tapi kitorg tak la berperangai bodoh yang terlalu bodoh macam orang2 kat jalan dipo nigoro indonesia buat..

pakai akal dulu ba baru bertindak..ini main hantam kiri kanan depan belakang sak..bukan ka bodoh namanya tu..apa ingat pemimpin tu bodoh ka..

ni sume pasal memula moon la ni..sapa jugak la yang pegi copy lagu tu..lagi satu kenapa la rakyat malaysia ni ndak mau terima perubahan..kan da jadi perbalahan..kalo skrg lagu tu da nak ditukar..negara kita malu beb..malu coz confirm negara kita nanti di cop malingsia..negara pencuri....kenapa dulu tidak tukar..shit..

lagi satu yang aku ndak suka dengan penulis buku yang namanya hishamudin rais..alah yang tulis pasal altantuya tu..memang betul cerita yang dia buat tu boleh membuka mata orang yang buta..tapi perlu diingat bahawa buku yang ditulisnya tu bukan saja buka mata orang malaysia tapi turut buka mata orang indonesia..dia la antara salah satu penulis yang over dan tidak tau sedar diuntung..kalo betul pun kerajaan malaysia bersalah dalam banyak hal..tapi dia mesti rujuk beberapa perkara sebelum menulis sejuta rahsia....suka hati ko ja mau tegur itu dan ini..ko sendiri tak tau yang ko sebenarnya banyak silap..

aku harap malysia akan kekal dalam keadaan aman..pada masa ini kita tidak perlu mencari perbezaan tetapi mencari persamaan itu yang penting..musuh luar kita bukannya jauh..malah terlalu hampir dan bila2 masa boleh hancurkan keamanan kita..jika najib adalah pilihan terakhir yang mampu mencipta kemanan dan keharmonian disamping membenteras rasuah..maka aku menyokong beliau....walaupun ramai yang tidak suka dengan beliau..

No comments: