Followers

Tuesday, August 18, 2009

keamanan yang ingin dikecapi..

kalo dulu aku menganggap perspektif realism ni adalah ideologi yang hanya ingin mendominasi,menguasai dan penuh dengan konflik..memang ada benarnya, tindakan sesetengah negara yang terlalu bersikak rasional telah menyabebkan banyak konflik yang berlaku..lihat saja amerika,jika negara tersebut ingin menyerang atau menghukum mana2 negara..dengan mudah mereka mengamalkan konsep rasional walaupun dikecam oleh negara lain..
kalo dulu aku anggap anrki ni adalah satu keadaan dimana tiada sistem penguasa yang menguasai dunia, dan mana2 negara bebas melakukan apa sahaja demi kepantingan mereka..akan tetapi sekarang ni aku tau yang realisme itu sebenarnya tidak jahat dan pandangan yang terlalu pessimis aku terhadap anarki itu sebenarnya jauh meleset..en. zaini othman ada mengatakan bahawa anarki bertujuan untuk kesejahteraan..dan matlamat akhir realisme juga adalah untuk kesejahteraan..aku sokong pendapat itu kerana setiap negara yang berkonflik hanya mempunyai satu matlamat..iaitu untuk mencapai kesejahteraan dan keamanan bagi negara yang diperintah..to keep survive or live in peacefully, prepare for war..tanggapan itu memang benar..
pemikiran kita sebenarnya sudah jauh terpesong dan seterusnya menganggap realisme itu adalah jahat..tapi sebenarnya kita silap.liberalisme itu juga tidak semestinya suci dan marxisme itu juga tidak semestinya tidak baik..
mereka senang saja mengatakan bahawa liberalisme itu bebas dan senang saja mengatakan segala urusan perniagaan adalah menguntungkan semua pihak..ya memang benar jika dilihat perspektif liberalisme memang begitu..tapi adakah negara maju seperti a.s,britain mahupun jepun akan melakukan perkara sedemikian?? tidak...!!! dan perlu diketahui bahawa negara dunia ketiga atau negara yang sedang membangun selama ini telah dieksploitasi...sampai sini saja dulu..

No comments: